Over Kuyichi

Kuyichi is in 2001 opgericht door Solidaridad, een Nederlandse stichting die het begrip Fair Trade feitelijk wereldwijd heeft geintroduceerd met producten zoals Max Havelaar koffie en Oké bananen. Onder meer door de afzet van biologisch katoen voor Kuyichi is het Solidaridad gelukt om in een aantal landen zoals Peru, Uganda en Tunesië schone productieketens op te zetten. Dat wil zeggen dat van het plukken van de biologische katoen tot de naaiateliers waar het eindproduct vandaan komt, onder goede milieu- en arbeidsomstandigheden gebeurt. Dus geen kinderarbeid, schadelijke pesticiden en vaste prijzen voor de katoen. Kuyichi werkt ook samen met straatkinderenorganisatie Ubuntu, die kinderen in Zuid-Afrika helpt om een beter bestaan op te bouwen.

Duurzaamheidsbeleid Kuyichi

Eerlijke productie: Kuyichi werd in 2001 opgericht door stichting Solidaridad en werd in 2005 als een van de eerste kledingmerken lid van MadeBy. Sinds juli 2013 is Kuyichi ook lid van de Fair Wear foundation. De productie van de kleding wordt zoveel mogelijk dichtbij Europa gedaan. Uit gegevens van MadeBy blijkt dat 80% procent van de Kuyichi kleding in Turkije wordt geproduceerd. Kuyichi heeft een bijzonder streng beleid voor de selectie van zijn leveranciers. Zo verbiedt het leveranciers om gebruik te maken van zandstralen voor de jeans van biologisch katoen, een gebruikelijke handeling die zeer schadelijk kan zijn voor de werknemers.

Gebruik duurzame materialen: volgens MadeBy was 80% van de kleding in de Kuyichi collectie van 2012 gemaakt van biologisch katoen. Kuyichi maakt sinds 2012 ook gebruik van gerecycled katoen, wat de hoogste duurzaamheidsbeoordeling krijgt van MadeBy. Kuyichi was daarmee opnieuw het eerste kledingmerk met een duurzame primeur. Door gebruik te maken van biologisch katoen krijgen boeren een gegarandeerde minimumprijs voor de katoen, ongeacht de schommelingen van de prijs op de wereldmarkt. Dat is wel zo eerlijk, fair trade dus!

Waarom hebben wij gekozen voor Kuyichi?

“Kuyichi is de naam van de Peruaanse god van de regenboog. De legende gaat dat deze god van de Taquile-indianen boos op ze werd. Hij ontnam ze alle kleuren. Door het weven van schitterende dekens werden aan de Indianen de kleuren van de regenboog teruggeschonken.

Het logo is een cirkel met een plusteken erin. De cirkel staat voor de wereld en het plusteken duidt op positief”.

Wij houden van de manier waarop Kuyichi z’n materialen maakt, duurzaam en sustainable. Het past helemaal in het plaatje van nu. Afgezien van het feit dat dit merk zich bezig houdt met het milieu zijn de pasvormen ook nog eens goed en zitten de materialen super fijn.

We verkopen vooralsnog alleen de dames jeans van dit merk. Wellicht in de toekomst misschien ook de heren jeans als er animo voor is.

Wij verkopen de volgende modellen: Model AMY (bootcut), CAREY (super skinny), NORA (mom jeans),ROXY (high waist skinny)