
15 jaar Ondernemer met een ‘Stenen Winkel’, hoe het begon:
Deze blog is geschikt voor mensen die ons nog niet zo goed kennen (ons pas vanaf 2023 of later zijn gaan volgen) en/of graag willen weten wat ‘ons verhaal’ is. Voor mensen die nieuwsgierig zijn naar ons, hoe we op dit punt zijn gekomen en wat daarvoor nodig was. 15 jaar ondernemerschap in de Retail is namelijk een prestatie, en die ging niet zonder slag of stoot. Bij deze het eerlijke, Oprechte verhaal over wie wij zijn en waarom we doen wat we doen. Doe er je voordeel mee als je startende ondernemer bent, een collega winkelier of een ‘oude rot in het vak’. Wellicht inspireert het je…
Van TOEN (mei 2010) tot aan NU (mei 2025) deel 1 van 3
Achtergrond informatie:
2001 – 2010- Ik, Sytha jr., was al 9 jaar werkzaam in de detailhandel. Begonnen als verkoopmedewerkster en later shopmanager van 2 filialen. Begonnen op m’n 17e (nadat ik voortijdig was gestopt met de HAVO omdat het leersysteem niet mijn “ideale omgeving” was) bij resp. ‘Big Brother’ in Delfzijl waar ik al snel werd ‘weggekaapt’ omdat ik zogenaamd meer een ‘Snuffel meisje’ was, aldus de franchisenemer van modeketen Snuffel. Ze hadden 2 winkels, 1 in Delfzijl en 1 in Uithuizen.
Ik was jong en onzeker, ik had geen idee wat er van me verwacht werd. Ik wist wel dat ik van kleding hield en van verrassende combinaties maken, maar mensen aanspreken? Adviseren? Ik? Nee, dat zag ik totaal niet zitten. Maar daar was Maria, een super lieve collega en altijd de rust zelve. (Toen ook al hihi) Bij haar voelde ik me direct op mijn gemak.
Met de juiste begeleiding van de eigenaren en een beetje “bluf werk” van mijn kant lukte het me toch om steeds vaker een leuk gesprek aan te knopen met de klanten van Snuffel. Ik mocht uiteindelijk het filiaal in Uithuizen na 3 maanden min of meer ‘alleen’ runnen. Toch bleef ik het lang super spannend vinden. Ik deed de verkoopgesprekken omdat het van me verwacht werd. Het hoorde destijds zo. Iedere klant begroet je en spreek je aan. Dat is wat me geleerd is. En dus deed ik dat. Zonder zélf na te denken. (Laat de vorige zinnen goed tot je doordringen)…
2010- Opeens was ik 9 jaar verder en een heleboel mensenkennis, verkoopervaring én een gezin rijker. Achteraf gezien kan ik zeggen dat ik nog niet zoveel zelfkennis had opgedaan…
Sytha Sr., mijn moeder, kon in haar vaste baan (niet in de Retail) destijds niet meer verder doorgroeien en was toe aan een nieuwe uitdaging. Snuffel was inmiddels al overgenomen door Lake Side en de franchisenemers waren gestopt met beide winkels en toen was voor mij de bijzondere periode aangebroken dat ik shopmanager mocht zijn van 2 winkels tegelijk terwijl ik inmiddels ook een gezinnetje had. De winkels werden ter overname aangeboden totdat de juiste franchisenemers zich aandienden.
Of ik droomde van een eigen winkel? Het antwoord was nee, omdat ik wist wat dit inhield. (gezien en meegemaakt in de 9 jaren ervoor)
Totdat het moment kwam dat Sytha Sr. op 1 januari 2010 aan mij vroeg “maar wat als wij 1 winkel samen gaan franchisen?” Ik hoefde daar (heel gek) maar 2 seconden over na te denken en zei direct “JA!” Waarom ik dat deed? Omdat mijn intuïtie aangaf dat het goed zat. Ik durfde het namelijk wél aan om samen met iemand die ik te allen tijde vertrouw zo’n grote uitdaging aan te gaan. Ze zei: “jij hebt al jaren ervaring en ik ben bereid om van jou te leren en het lijkt me een fantastische uitdaging om samen deze winkel in Delfzijl te gaan franchisen”. Op 17 mei 2010 zetten wij onze handtekening onder ons franchisecontract bij Lake Side. Niet wetende wat voor rollercoaster zou gaan volgen…
Om nou te zeggen, ‘een lang verhaal kort’ en daarna in een paar zinnen de 15 jaar erna in een vogelvlucht te benoemen is voor mij geen optie maar wellicht beter voor jou als lezer. Dus dit gedeelte bewaar ik voor de volgende blog. Ik vind het al fantastisch als je helemaal tot hier hebt gelezen!
Ik merk dat ik ons verhaal graag wil vertellen, zo eerlijk en Oprecht mogelijk. Want het gaat niet altijd over rozen, juist niet! Me kwetsbaar opstellen waardoor ik me daarna krachtiger voel, omdat ik (weer eens) buiten mijn comfortzone treed.
Want dat is wat échte Ondernemers doen: zichzelf steeds herontdekken, herpakken, heruitvinden, herstellen, herijken en dus ook het verhaal herschrijven!